f

Hexspoor Bindery, Boxtel

De print industrie wordt geconfronteerd met een aanzienlijke krimp, hoofdzakelijk door het toenemende dematerialiseren van informatie. Papier is steeds minder het medium van communicatie, informatie en kennis. Een reeks aan digitale appratuur (computer, smartphone, tablet en e-book reader) heeft deze rol overgenomen en versnelt de uitwisseling van informatie.
 
Aan de andere kant, heeft dit een nieuwe belangstelling aangewakkerd in de materiele aspecten van printen, vooral onder jonge generaties die niet langer gewend zijn aan de tastbare ervaring van lezen. Printen krijgt steeds meer een nostalgisch karakter, wat het weer populair maakt, mede door een hernieuwde interesse in grafisch ontwerp en typografie. Dit komt ook tot uitdrukking in het toenemende aantal analoge print workshops, zoals letterpers, zeefdruk en linosnede.
 
Bedrijven gespecialiseerd in printen passen zich langzaam aan deze nieuwe markt aan door nieuwe strategieën aan te nemen en hun focus te verplaatsen naar verschillende marktsectoren.
 
Creative Lab Brainport wil, samen met drie bedrijven uit de regio, nieuwe scenario’s, producten en services verkennen, welke in staat zijn de waarde van de print industrie terug te brengen en te versterken en relaties met creatievelingen, nieuwe technologieën en potentiele nieuwe klanten te herstellen.
 
Zouden we de machines uit traditionele print organisaties en binderijen kunnen gebruiken om andere producten te creëren? Hoe brengen we consumenten in contact met de creatieve mogelijkheden in deze industrie? Wat voelt men voor toegevoegde waarde bij geprinte producten? Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die we proberen te tackelen met dit project. Voor een van de bedrijven wordt ook de webshop bij het project betrokken.
 

Hexspoor Bindery, Boxtel

Grafische Industrie